De overheid en klachten

Iedereen kent de Nationale ombudsman. Maar weinig mensen weten dat de basis voor zijn werk de Algemene wet bestuursrecht is en dat zijn wettelijke taak is het onafhankelijk onderzoeken van klachten. Voordat een burger bij deze instantie terechtkan, moet hij bijna altijd eerst een klacht indienen bij de overheid - het 'bestuursorgaan' - zelf. Klachten kunnen over van alles gaan, van onheuse bejegening tot geweldpleging door de politie. Ook kan een overheidsmedewerker een klacht indienen in verband hiermee, dus ook over grensoverschrijdend gedrag. De uiteindelijke beoordeling vindt plaats op 'behoorlijkheid'.

Behandeling van klachten, waaronder het onderzoeken ervan, is een soms ondergeschat gebied. Vaak nog doen juridisch medewerkers of bezwaarschriftencommissies dit 'erbij'. Dat is een gemiste kans, want goed klachtonderzoek kan leiden tot herstel van vertrouwen en geeft vaak waardevolle informatie voor de organisatie.

Wil je als klachtbehandelaar, maar bijvoorbeeld ook als advocaat of rechtsbijstandsverlener meer leren over het klachtrecht, theorie en praktijk van klachtbehandeling, dan kun je nu een vooraanmelding doen voor deze cursus. Je kunt dan mee bepalen op welke datum de cursus plaatsvindt. De curus is gevarieerd, interactief met veel ruimte voor inbreng van eigen ervaring en vragen. Ook wordt geoefend met de best practice voor het horen van klagers: onderzoekend luisteren.

Wat je leert:

  1. De achtergrond van het klacht- en ombudsrecht;
  2. De behoorlijkheidsnorm, relatie met en integriteit en sociale veiligheid;
  3. Onderzoek, omgaan met klagers en beklaagden; 
  4. Informele en formele afhandeling;
  5. Onderzoekend luisteren en feitenonderzoek;
  6. Adviseren en leren van klachten.

Waar en wanneer:

  • 15 oktober 2024, van 9:30 tot 16:30, op een locatie in Utrecht;
  • Inclusief koffie, thee en lunch;

De cursus gaat door bij minimaal acht deelnemers.

Kosten

€ 345,- exclusief BTW. 25 % korting bij aanmelding twee of meer personen van een organisatie.

Ochtendprogramma

  Achtergrond 

  • Ontwikkeling van het klachtrecht;
  • Wettelijke kaders: Awb, Arbo, Wbk;
  • Kenmerken en doelen klachtrecht;
  • Waarover kan worden geklaagd;
  • Intern en extern klachtrecht.

Behoorlijkheid

  • Ontwikkeling van de behoorlijkheidsnorm;
  • Het ombudskwadrant;
  • Relatie met rechtsstaat en  ethiek;
  • De behoorlijkheidsnorm uitgesplitst;
  • Grensoverschrijdend gedrag en behoorlijkheid;

Afdoening

  • In behandeling nemen;
  • Informeel afdoen of niet?
  • Omgaan met klagers en beklaagden;
  • Lastig klaaggedrag herkennen en adresseren;
  • Commissie of niet?

Middagprogramma

Zorgvuldig onderzoek

  • Wat is klachtonderzoek?
  • Vereisten onderzoek en onderzoeker;
  • Voorbereiding van het onderzoek;
  • Onderzoekend luisteren - theorie en oefening;
  • Uitvoering van het onderzoek;
  • Bevindingen rapporteren;
  • Zorgvuldige advisering en motivering.

  Varia 

  • De relatie met andere procedures, zoals bezwaar;
  • De ombudsvoorziening;
  • Klachtmanagement en leren van klachten;
  • Wat zeggen klachten over de organisatie?
  • Cultuur en klachten.

Over de docent

Mr. dr. Caroline Raat MA (staats- en bestuursrecht, bestuurswetenschappen, rechtssociologie en -filosofie, minor psychologie) werkt als auteur, onderzoeker, docent, adviseur en rechtsbijstandsverlener in kwesties rond integriteit en bestursrecht. Zij was lid en voorzitter van diverse bezwaar- en klachtencommissies, klachtbehandelaar en rechtsbijstandsverlener in klachtzaken. Ook adviseerde zij overheden op het gebied van klachtmanagement.

Caroline is auteur Hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht (intern en extern klachtrecht) voor  Kluwer. Haar publicaties hebben betrekking op macht, behoorlijk bestuur, rechtsstaat, mensenrechten, veilig melden van misstanden, open overheid en ethiek en gedrag. 

Caroline is lid van de Vereniging voor klachtrecht en bestuurder van de Beroepsvereniging Onafhankelijke Onderzoekers. Zij schreef onder meer het Handboek Ethiek en Integriteitszorg voor overheidsjuristen en was gastredacteur van het themanummer Sociale veiligheid van het Tijdschrift voor Klachtrecht. Zij schreef in 2024 een artikel voor dit tijdschrift over onderzoeken luisteren als best practice voor klachtonderzoek. Caroline is gesprekspartner van de Staatscommissie Rechtsstaat en d Regeringscommissaris Grensoverschrijdend gedrag. Zij is een geregistreerd docent en geef les aan o.m. rechters en klachtbehandelaren.                    

Caroline Raat

Aanmelding

NB: voor groepskorting toch per deelnemer een formulier invullen.

Alleen invullen als u wilt dat de factuur naar de organisatie wordt verzonden
Alleen invullen als u wilt dat de factuur naar de organisatie wordt verzonden
Alleen invullen als u wilt dat de factuur naar de organisatie wordt verzonden
Door de akoordverklaring beloof je de factuur voor de cursus te voldoen. De betaalverplichting geldt zodra het bericht door Recht en Raat is verzonden dat de cursus doorgaat. Dit is ongeveer een week voorafgaand aan de cursus. Annuleren kan tot het moment dat dit bericht is verzonden.
Door de akoordverklaring stem je in met verwerking van je persoonsgegevens ten behoeve van de organisatie van de cursus en aanbiedingen of nieuwsberichten voor andere cursussen.

Deel deze pagina!